elises.reismee.nl

Week 8

Buenos noches!

Mijn thuis komst zit er nu toch al bijna aan te komen.... Heb ontzettend veel zin om iedereen te zien en weer lekker te gaan studeren, stappen, shoppen, kletsen, eten enz enz in Groningen. Maar toch bevalt het leventje me hier prima!!

Afgelopen week weer het een en ander gebeurd natuurlijk! Maandag waren we nog een volle dag in Oaxaca, waarover ik al verteld heb dat het een prachtige stad is! Wij weer wat kerken bezocht, waaronder de santa domingo! Een van de mooiste kerken die ik tot nu toe gezien heb, ook erg leuk mexicaans plaatje, met de gekleurde huisjes, de cactussen, palmbomen en de mexicaanse mannetjes die zo hard hun best doen hangmatten en frutsels te verkopen. Na deze kerk lekker ontbeten en eindelijk weer goede koffie gedronken in een leuk italiaans koffie café. Hierna weer verder gelopen, weer meer kerken bekeken, maar dan kom je na ongeveer 10 kerken er toch wel achter dat ze bijna allemaal hetzelfde zijn. En dus gingen we maar naar het hostel, tas inpakken en ergens opbergen, om daarna weer een lekker tomatensalade te maken en te eten en daarna..... SHOPPEN!! Na zo lang gespaard te hebben, in dezelfde kleren gelopen te hebben, geld en energie in de armen te hebben gestopt vonden wij dat we nu wel eens even voor onszelf mochten shoppen. De leukste broeken, shirtjes en schoenen, voor lagere prijzen dan in Nederland, dat is toch voor elke vrouw een droom!
Ook naar de overdekte markt geweest, om tassen te kopen ( en natuurlijk afdingen, wat me steeds beter af gaat ) Souvenirs en rond te kijken. Ontzettend leuke spullen allemaal, die ik natuurlijk het liefst allemaal mee neem, maarja ik moet ook nog verder reizen met die tas die al zo zwaar is!! Helaas nog steeds geen perfecte hangmat, dus daar zoeken we nog even voor verder. Ook hebben ze hir in Oaxaca als lekkernij: Gefrituurde sprinkhanen!! Jaaa, dat lees je goed. Wij, echte bikkels dat we zijn vonden toch dat we dat maar even moesten uitproberen... En dus naar een kraampje met ontzettende grote bult sprinkhanen, foto gemaakt en we kregen gratis een paar sprinkhanen in onze hand geduwd om te proefen! Nou eentje vond ik eerst wel even genoeg, want ik zat te trillen op mijn benen. Zo´n gefrituurd ding, met pootjes, oogje en al.... En dat moet in mijn mond?? Helluuppp!! Alle mensen bij het kraampje helemaal lachen en wij maar verontschuldigen dat ze dit soort rare dingen niet in het nuchtere holland doen. Maar okee, beloofd is beloofd en dus HOP allebei een sprinkhaan in de mond en kauwen maar... Het kraakte, de pootjes zaten tussen mijn tanden, de oogjes rolden alle kanten op, maar de smaak.... Ach die was eigenlijk zo slecht nog niet! En dus ook de sprinkhaan met pica pica maar uit geprobeerd en ook die was best te eten! Zakje gekocht om mee naar huis te nemen, zodat mijn geliefde familie volgende week sprinkhaan voor geschoteld krijgt Daarna maar naar de Burger King gegaan om toch nog wat normaal ( noujaa, normaal) voedsel te eten. Lekker goedkoop en ach inmiddels eet ik als vegetarier dus ook al hamburgers.... Vervolgens onze tassen gepakt om een heel eind te gaan lopen naar het busstation. Aangezien we erg vroeg waren nog maar even in een parkje gezeten, waar we een graag-over-politiek-pratende-opa tegen kwamen. Nou alles werd op tafel gegooid. Over de corruptie hier, de armoede, de politieke partijen ( gelukkig hebben we daar ooit 1 lesje over gehad.) en maar alles herhalen en herhalen. Wij vonden het in het begin nog wel interessant, zo´n man die verteld over de gang van zaken hier, maar na 10 keer hetzelfde verhaal gehoord te hebben werden we er toch een beetje zat van en zeiden vriendelijk gedag, om weer verder te lopen naar het busstation. Daar heerste enige verveling en dus maar een magnum gegeten, rare foto´s gemaakt en een klein kind zitten vermaken. Toen hup de bus in, althans dat dachten we. Staat daar een vrouw met zo´n elektronisch fouilleerding. Tassen moeten open, bij sab vliegen al onze japonese nootjes eruit en ruik je de sprinkhanen al op 10 meter afstand. Gelukkig alles in orde, maar zodra we in de bus zitten wil de beste vrouw nog een filmpje maken, voor het geval 1 van ons een overval pleegt... Tsjonge jonge wat een ophef over een busrit van ongeveer 8 uur.

Dinsdagochtend kwamen we dan rond 8 uur aan in Puerto escondido. We zouden hier nog kunnen blijven om dingen te zien, maar aangezien we al zoo veel gezien hebben en nu eigenlijk wel toe zijn aan een paar dagen dezelfde plek gingen we maar een bus regelen naar Acapulco. Ook in deze bus kwam het leger aan bod. Bus stil, bagage overhoop en een kerel loopt vet stoer met geweer en al de bus in. Stopt bij sabine en mij en vraagt of hij sabine haar tas wel even mag zien. Natuurlijk meneer! De anticonceptie, malaria tabletten en tampons vliegen in het rond, maar de man zegt en vraag er niks over. Dan nog ons paspoort. Uren kijkt hij eerst naar die van sabine en vervolgens naar die van mij... Beetje vreemd, maar volgens mij vond ie ons wel lekker De rest van de bus ( Inclusief een rare, vage, enge vent) werd met rust gelaten. Toen kwam er een actieplan van sabine. Dit keer moest ik maar even de joop van tellingen uithangen en een foto maken van het leger als we weg reden. Nou al die mannen die vet kwaad kijken en ook nog eens geweren hebben, zolang als een verspringstok en ik moet vanuit de bus een foto maken! Gelukkig redelijk gelukt en geen vuurschoten achter ons aan. Na weer een busrit van 9 uur achter de rug te hebben komen we aan in Acapulco, gigantisch groot waar geen begin en geen eind aan lijkt te komen. Taxi erbij en op naar ons hotel wat we hadden uitgezocht. De taxi-chaffeur probeert ons nog om te praten naar een ander hotel, maar ons belsuit staat vast. Wij uitstappen en de mannen beginnen alweer te joelen, fluiten en roepen om onze aandacht. Hier het beste hotel en daar het beste hotel, ach voor maar 40 euro per nacht ( Ik zie er toch niet uit als 1 of andere rijke amerikaan???) Wij snel weg en op zoek naar ons leuke oma-hotel. Deze blijkt toch duurder te zijn en bij een ander hotel krijgen we fikse korting en dus zitten we nu al 5 dagen in een relaxt hotel, met TV ( ben al verslaafd aan een mexicaanse soap!), balkon, ventilator, privé badkamer en volgens mij zelfs een zwembad!! Savonds helemaal blij, want we hebben de visfileetjes voor 35 peso alweer gezien! Vrolijke bediening en prima eten!

Woensdag werd ons stranddag. Blijkt dat we eerst met de bus moeten en dus wij de bus gepakt naar Caletta. Tijdens de busrijs weer een kerel aan onze zij die ons ( samen met later nog 2 mannen) alweer bijna wil ontvoeren naar 1 of ander vaag toeristisch eiland. Wij maar vriendelijk bedanken en snel ons eigen plekje opgezocht. Beetje jammer dat het zand hard is, onder de mieren zit en we gigantisch veel ( zogenaamde) vrienden hebben die massages verkopen, vlechtjes maken, sieraden en weet ik het wat voor troep nog meer verkopen. Om de 5 minuten wordt je wel gestoord.... Ook de bewolking is nog niet helemaal weg getrokken en het uitgaans leven blijkt ook niet echt gemakkelijk te zijn. Acapulco lijkt een beetje een verlaten spookstad, met vervelende mannen die alleen maar hello baby en hello sweethheart kunnen roepen. Savonds toch weer lekker gegeten en ook deze obers wijken bijna niet van onze zij. Savonds in het hotel wou sab haar nieuwe ondergoed even passen, ze trekt haar shirt uit en ik hoor ineens een gigantische knal, schrik me rot en even later vliegt het bloed in het rond, rolt sab haar vinger bijna op de grond en ik word al weer helemaal spastisch... Gelukkig zegt sabine dat het allemaal mee valt, maar ondertussen sijpelt het bloed op de grond... Met een spoor van bloed vliegen we naar de badkamer en onder de kraan met die vinger. De vingers zwellen op en sab heeft twee sneeën in haar vinger. Wat was er nou eigenlijk gebeurd, nou sab met haar lange armen was met haar vingers in de ventilator gevlogen!!! ( Wie hangt zo´n ding dan ook zo laag??) Wij maar een pleistertje erbij en gelukkig viel de schade uiteindelijk wel mee. Beetje jammer dat we allebei een angst voor de ventilator hebben ontwikkeld en sab haar hele luizen behandeling nog moest doen ( misschien heb ik ze ook wel, maar dat zoek ik in Nederland wel wer uit...)

Donderdag besloten we naar een ander strand te gaan. Wij met de info uit de lonely planet maar weer een bus gepakt ( die er echt gruwelijk uit zien! Lijken op de chicken-bussen in guatemala, maar zijn allemaal geschilderd, met pink panter, ice-age, timon en pumba, heaven and hell en wat al niet meer erop geschilderd! Eerst dus even een foto-sessie daar van gemaakt aangezien het weer een beetje bewolktt was. Vervolgens in de bus naar het strand, wat zien wij tijdens onze rit? Een shoppingcenter, met de MANGO, ZARA en Mac donalds!! Wij worden helemaal gek, helemaal nadat we ook nog wat discotheken voorbij zien vliegen!! Dit gaat leuk worden!!! Ook dit strand blijkt veeel beter te zijn, geen mieren en inmiddels volop zon! Nog steeds vervelende mannen en zodra ik in mijn eentje water ging halen werd het echt te erg. Ik werd achtervolgd door een vent die maar sweetheart en honey bleef roepen en zij dat ik op hem moest wachten. Ik wou gewoon doorlopen en die vent negeren, totdat ik merk dat hij gewoon niet op houdt, dus ik draai me om, schreeuw keihard: SHUT UP!! En loop door.... de beste man houd gelukkig eindelijk zijn kop. Op de terug weg weer een poging, maar ik heb mijn vuisten al gebald en mijn shut up in mjijn mond zitten, maar besluit maar gewoon rustid door te lopen. Ook sabine heeft een vieze kerel achter haar aan, die alsmaar kusjes in de lucht geeft en que rico ( wat lekker) roept.... Hoezo zijn die mannen hier zooo sneu?¿? Aan het eind van de dag komt er gelukkig een vlotte club engelsen erbij en een soort van mexicaanse scouting groep die voor onze neus een potje gaan voetballen. De engelse jongens vragen waar wij uitgaan ( uuhm, geen flauw idee...) en vervolgens vertellen zij dat het podium wel leuk is! OKeee, zien jullie vanavond! Wij naar huis, lekker eten, op tutten en op ons balkon chillen met ons huisgemaakte drankje, dit drinken wij uit een open gknipte water fles ( jaa ik word steeds creatiever ) en vervolgens regent het pijpenstelen!!! Wij denken shit daar gaat ons uitgaansfeest.... Ik besluit dat we gewoon een taxi nemen, en dat die ons maar naar de discotheekl moet brengen en zo ook maar naar huis moeten en dat we dan niks merken van die regen. Wij samen met de hotel-opa ( aardige vent, die de hele nacht op een stretchbedje ligt, omdat wij zo nodig op stap moeten en hij de deur voor ons open moet maken) wachten op een taxi. Wij vragen of hij een discotheek podium kent, nou die kent hij wel en voor 35 peso gaat hij er heen. Nou blijkbaar kende hij het toch niet en dus zitten wij met de vraag: wat nu? Wij beetje lullen over waar het leuk is en de discotheek Palladium lijkt wel erg veel op podium ( dat engelse accent is toch ook wel moeilijk te verstaan) en dus besluiten we daar dan maar heen te gaan. De prijs wordt omhoog gekrikt, maar sabine vraagt met een lieve por favor of het ook voor 40 mag en de man is om! Wij afgezet bij een gigantisch gebouw, blijkt het 300 peso entree te zijn en wij niet genoeg geld te hebben!! Later valt het weer mee, aangezien het lady´s night is is het voor ons de helft goedkoper! We worden door mannen in zwarte pakken naar binnen begeleid. Daar lopen wij dan, op onze slippers in een adembenemende, gigantische discotheek!! Pantervloerbedekking op de grond, zachte fluwelen bankjes overal, gigantische schermen waar de leukste muziek en clips op worden gedraaid en we hebben een persoonlijke ober die, als ons drankje op is, alweer met een nieuwe aan komt zetten! ( we kunnen onbeperkt alle drankjes drinken die we willen, voor 10 euro!!!! ) Dan wordt het voor mij tijd om naar de wc te gaan, weer een man in zwart pak die me begeleid ( ik voel me net 1 of andere beroemde filmster!) en in de wc houden ze deuren voor me open, helpen ze me nog net niet met me kont afvegen maar wordt de zeep en papier me aangerijkt door meisjes in witte pakjes en grote glimlachen Ik loop terug naar sab die aan het genieten is van het prachtige uitzicht... Een gigantisch raam met daarachter Acapulco, met al zijn mooie lichtjes. Dit lijkt wel een droom!!! We weten echt niet waar we moeten kijken, hoe we moeten doen, maar zodra er een beetje goede muziek is gaan wij helemaal los op de dansvloer!! Slippers of niet wij zijn zo´n beetje het middelpunt van de discotheek, op de verschillende professionele dansacts na dan. Mannen komen en gaan, willen weer erg graag dansen, maar wij dansen toch echt liever alleen! Leuke mexicaanse vrienden en ook een voetbalclub uit Mexico-city behoord tot de gesprekspartners van deze avond. Tot half 6 in de ochtend hebben sab en ik ons hier prima vermaakt!! Worden nog uitgenodigd bij de profvoetballers, maar ik leg uit dat wij daar niet zo´n zin in hebben. Zij vel in de verdediging dat het ´alleen´ voor de gezelligheid is, maar ik heb toch zo mijn twijfels. Toen kwam ons prbleem: we hadden nog maar 30 peso en welke taxi gaat nou voor 30 peso naar ons hotel? De voetballers wilden alweer geld geven, maar heb maar uitgelegd dat ik daar niet zo van houd. Uiteindelijk een taxi gevonden. De man weer veel te geinteresseerd en wilde ons alweer bijna zoenen. Bij het hotel opa wakker getimmerd, geld gepakt voor de taxi chauffeur en eindelijk om half 7 in slaap gevallen....

Vrijdag om 10 uur alweer wakker en we besloten maar naar het strand te gaan. Wij brak en mank van al het dansen op het strand. Een deal met een hangmatten man gemaakt en vervolgens maar weer naar het hotel gegaan om te eten. We zouden eigenlijk gaan shoppen deze middag en hadden alweer afspraken staan om weer op stap te gaan. Toch besloten we gewoon te gaan slapen en beetje tv te kijken, aangezien we allebei redelijk gaar waren en sab last had van haar heupen!! ( haha we zijn misschien iets te wild geweest in die discotheek!)

Zaterdagochtend vroeg de wekker om eindelijk lekker te gaan shoppen!! 2 uur te vroeg bij het winkelcentrum ons vermaakt met tijdschriften ( we zijn bang dat de mode hier heel anders is dan in Nederland) en verse jus!! Dan, om 11 uur kunnen we eindelijk los!! Sab en ik als 2 kleine kinderen in een snoepwinkel... Niet normaal. We graaien alles uit de rekken wat maar enigszins leuk is en staan wel drie keer in dezelfde winkel in de pashokjes!! Uiteindelijk 1 shirtje maar mee genomen, aangezien we nog 3 winkels te gaan hebben. Ook in de zara kunnen we al weer 3 uur blijven, maar we hadden een afspraak met de man van de hangmatten op het strand en dus daar maar eerst heen. Jammer genoeg was de hangmat voor sab niet gelukt en dus heb ik er maar 1 gekocht. Toen eerst maar naar het hotel om ons eigen heeerlijke tonijnenhapje te maken en besloten dat we de rest van de dag ook maar gingen shoppen, aangezien het weer toch ook niet mooi was. Ook smiddags weer alles uit de rekken en aan het eind van de dag ben ik een: Spijkerbroek, 2 shirtjes, een jasje en een bikini rijker tsjaa als je al bijna 4 maanden lang in je lelijkste en oudste kleren loopt wil je toch ook wel even wat nieuws ( Jullie merken, ik ben nog geen spat verranderd )
Savonds lekker pizza en salade gegeten en vervolgens in onze kleren gehezen om maar weer op stap te gaan. Maarja waar moeten wij heen? In de lonely planet stond Baby´O goed aangeschreven en dus daar maar met de bus heen. Dit bleek van de buitenkant een beetje tegen te vallen en dus maar door gelopen naar een andere. 300 peso entree, maar wel onbeperkt drinken. Ook hier krijgen sabine en ik een voorkeursbehandeling. We mogen als eersten naar binnen en ook mijn slippers zijn geen probleem ( er hing toch echt een bord met verboden voor slippers, shorts, wapens en drugs, maar oke!) Ook hier hebben we weer een ober aan onze zij en krijgen we bijna om het kwartier een nieuw drankje. Weer een groot scherm, leuke gekleurde bankjes en veel mooie mensen! Toch onbreekt volgens sab de dansvloer, maar ik weet al zeker dat dat podium achter ons de dansvloer is. Ook deze avond weer helemaal los op alle muziek die ze maar draaien ( zelfs de drie gezusters songs en de rock & roll komen voorbij) We maken vrienden met een broer en een zus en al snel voegen zich daar nog 4 kerels bij. Tijdens onze leuke dansjes, waren er ook 3 mannelijke entertainers waar we leuke cowboy hoeden van kreeg en wij maar mee doen met die belachelijke dansjes. Rond een uurtje of 5 is het ook hier wel genoeg geweest en zijn we er over uit dat we toch wel 2 van de prachtigste discotheken ooit hebben gezien!! De taxi´s willen allemaal 10 dollar voor een ritje van 10 minuten, maar dat pikken wij natuurlijk niet en dus met een vage oude taxi-chauffeur maar in de taxi gestapt. eilig thuis gekomen en gelukkig ligt opa weer op zijn stretchbedje. Vandaag flink uitgeslapen en is sab naar de cliffdivers geweest. Dit zijn mannen die van hoge rotsen afspringen, hun leven wagen en hier geld voor krijgen. Dit heb ik al eens gezien en houd er ook niet echt van dus draaide me nog maar eens om in mijn bedje. Smiddags naar het strand gegaan, maar weer bewolking en dus nog steeds niet bruin genoeg. Gelukkig ( najaa gelukkig) gaat ons vliegtuig een dag later dan gepland en dus blijven we hier nog maar 2 daagjes. Misschien morgen nog een leuke lady´s night en anders gewoon lekker bakken, of wie weet nog wat cultureels doen. Woensdag vertrekken we naar Mexico-city waar onze vriend octavio op ons staat te wachten om ons mexico-city te laten zien.

Nog een week en dan ben ik alweer thuis... Eerst maar even een weekend met de familie rustig wennen in Egmond, maar vanaf volgende week maandag sta ik weer voor alles open in........
!!! HOLLAND !!!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active