elises.reismee.nl

week 7

Hier dan weer het wekelijks verslag, waar toch al vrij snel een eind aan gaat komen ben ik bang.... toch denk ik dat jullie niet mogen klagen met de hoeveelheid verhalen die ik elke week weer op de site zette!!

Na maandag avond een ontzettende lekkere zelfgemaakte spaghetti gegeten te hebben en meer mensen in het youth hostel leren kennen was Vorige week dinsdag onze laatste, maar een volle dag in San cristobal de las casas.
Wij weer de straat op, om de rest van de kerken te bekijken. Hier waren we snel klaar mee en dus maar in het park gezeten en naar de markt geweest. Daarna snel weer naar het hostel, om ons laatste eigen gemaakt hapje temaken: Guacemole!! Nou sab en ik kunnen wel een restaurant beginnen, want het was nog lekkerder dan in een restaurant!! Eerlijk waar, taco´s erbij, beetje pikante saus, beetje zout en de pasta van de vorige dag en wij hebben heeerlijk zitten smullen!! De rest maar ook gepureerd en het in een plastic bakje gepropt om mee te nemen in de bus. Het was helaas slecht weer, maar met de volle buik toch maar besloten om naar het Maya-medicijn-museum te gaan, aangezien dat het enige museum was at nog internessant kon zijn.
Wij lopen en lopen in de richting die we dachten te moeten lopen en vragen en nog eens vragen. Wij steeds meer in de achterbuurt, met fototoestel en geld en al.... Mensen kijken, mensen bedelen en wij maar af vragen of hier dan dat museum zou zijn. Toch hielp een vriendelijke vrouw + dronken mannen ons en kwamen wij bij het museum. De entree was zoals verwacht verhoogt, mer desondanks hebben wij daar een geweldige dag gehad. Allemaal informatie ( gelukkig ook in het engels) over de medicijn mannen, vrouwen, vroedvrouwen, kruiden-omaatjes en wat al niet meer! Dit alles in verscillende kamertjes met duidelijke uitleg en zelfs prachtige wassen beelden ( echt net echt!!) die bijvoorbeeld een bevalling uitbeelden ( gaat echt wel even anders dan in Nederland!) Overal gebruiken ze levende kippen bij, die ze dan over het lichaam van moeder en kind zwaaien. Ook wordt er bij veel van deze genezingswijzen kaarsn gebruikt en natuurljik het geloof!! Ook een interessante film was er aanwezig, waar je zo´n genezingssessie op kon zien. Achter het mueseum was ook nog een kruidentuin, wij maar even door heen lopen, maar kwamen er achter dat bijna alle planten voor de diaree bestemd waren en tsjaaa daar hebben wij gelukkig geen last van
Na alle info te hebben gelezen, alles te hebben gezien de man vriendelijk bedankt en maar weer via de achterbuurt naar het centrum wezen lopen. Nog weer een dronken man achter ons aan, die we maar snel afgeschud hebben. Inmiddels was het ook alweer bijna etenstijd en gingen we maa weer eens op zoek naar een eet tentje, aangezien we de keuken van het hostel niet meer konden gebruiken ( we reizen vanavond namelijk met de bus). De keus was: een goedkoop vegetarisch prutje, met vieze kartonnen tortillas, een lekkere salade bij een vertrouwd restaurant, of een lekkere pizza die eigenlijk net iets te duur is. Toch maar voor de pizzan gegaan aangezien we allebei zin hadden in wat warms en wat lekkers!! Wji wachten en wachten, ondertussen heeft de vrouw half haar pyama aan en geen eens water in haar restaurant. Komt de pizza eraan ( 100 peso!!!) is het weer zo´n vieze deegpizza, zonder echte tomatensaus met een paar stukjes tonijn.... Erg jammer..... Maar desalniettemin, waren onz buikjes weer gevuld en hebben we er maar een snicker tegen aan gegooid om de deegsmaak uit onze kiezen te verwijderen Tijdens onze wandeling terug naar het centrum kwamen we een jongetje tegen die helemaal zat te huilen. Nou nieuwschierig als ik ben vraag ik wat er aan de hand is. Nou dan krijg je een snotter en snik verhaal, dat hij 150 peso ( 15 euro) is kwijt geraakt tijdens zijn werk ( dat kind is amper 10 jaar oud en werkt elke dag!!!) en dat hij niet naar huis kan, want dan wordt hij geslagen!! Nou na een tijdje begreep ik het hele verhaal en stond met mijn mond vol tanden... Natuurlijk weet ik wel dat dit soort dingen hier dagelijks gebeuren, maar als je dat dan met je eigen oren hoort en zo´n zielig jongetje ziet, dat is echt wel even slikken! Ik hem maar troosten, vragen of we nog met hem mee konden zoeken, maar dat was allemaal geen oplossing. Sab en ik hadden geen 150 peso meer op zak en besloten maar naar het hotel te gaan en dat geld op te halen, om het vervolgens aan dat jongetje te geven ( zo´n gezin kan daar bijna een week van eten!) Wij dus bepakt en bezakt weer de straat op, miezer regen, kou, het leek nederland wel en op zoek naar het jongetje.... Wij zelfde weg langs, maar het jongetje was verdwenen.... Wil ik eindelijk eens een echte goede daad doen ( ik krijg hier namelijk uurlijks bedelaars, verkopers enz om te vragen of ik geld heb of wat wil kopen, maar ik simpelweg het niet kan kopen.) krijg je dit weer... Nou wij teleurgesteld naar de bus, waar ik een ontzettend ander lief kind tegen kom, kiekeboe mee speel en ondertussen bedenk hoe oneerlijk de wereld verdeeld is!! Wij wachten op de bus, praatje met de bewaker ( altijd gezellig) en vervolgens stappen wij weer een super de luxe 1ste klas bus in om lekker een nachtje in te gaan slapen. Helaas geen leuke films en de guacemole blijkt ook verrot en dus maar de hele nacht half liggen slapen om vervolgens om 6 uur in de morgen veiig aan te komen in Pochutla. Hier springen de taxi-mannen je alweer om de oren, maar dat is ons te duur en dus gaa we met een collectivo ( een leuke pick-up truck met houten bankjes en een zeilen afdakje). Vol met lokale bevolking, lekkere bak met verse vis erbij en wij zijn weer een uur onder de pannen. Na deze harde, houten rit werden wij gedropt in Zipolite! Nou het moest geweldig zijn, wij zagen alleen maar 1 klein zandweggetje en een grootte stenen muur...... Wij lopen, beetje teleurgesteld en maar naar het eerste het beste hotel gegaan. Zag er al wat kleurrijker uit, maar het ws dicht. Wij wachten op het strand, totdat een vreemde man het hele hostel wakker timmert en een leuke vrouw met een wapperend jurkje onze kant op komt. Wji vragen hoe duur een kamer is ( tussen de 8 en de 12 euro) en of we hem mogen zien. Dan komt er een andere man: Groot, heel dik, pukkels op het hoofd, dreads in het haar, een baard en totaal niet lijkend op een mexicaan. Maar ooo zooo vriendelijk!! Hij moet zich nog even wassen ( onder ons toeziend oog in een vaag teiltje, als wij ons er maar niet hoeven te wassen!! ) En op naar de kamers. De eerste met een klein 2persoonsbed, snikheet zonder enige vorm van wind. de tweede iets beter, maar nog steeds met maar 1 bed en dus maar besloten om voor de duurdere te gaan, maar wel met ieder een eigen bed. We komen erachter dat de eigenaar uit Italie komt en hier inmiddels alweer een hele tijd woont en dat het ontbijt bij de prijs in begrepen is!! Wij spullen droppen, bikini aan en hup naar het strand. Nou ik lig nog geen half uur of ik begin me al stierljik te vervelen. ( kun je je het voorstellen? Elise die niet stil kan liggen?) Nou aangezien wij zooo veel tours, wandelingen, zwmactiviteiten, ruines enz hebben gedaan en gezien dacht ik echt hoe moet ik mij hier in godsnaam 3 dagen gaan vermaken, zonder een boek, een spel of wat dan ook.... Maar ach dan ga je op het heetst van de dag even in de hangmat liggen, een uur doen over een banaan kopen en dan merk je dat het toch ook wl heerlijk is om even niks meer te hoeven doen! Smiddags weer op het strand liggen bakken en ineens tot onze grote schrik zagen we een piemelnaakte vent voorbij lopen, alsof het niks was! Wij nog bang dat het een potloodventer was, maar hij liep keurig voorbij. Toch snapten we het niet helemaal, hier in mexico kan toch geen naaktstrand zijn????? Aan het eind van de middag maar kleren aangetrokken en over het strand gewandeld naar een leuk eettentje. Wij overal bij langs, maar eigenlijk was alles net te duur en waarempel weer een naakte man. Uiteindelijk maar naar een restaurant gegaan waar sab weer eens aan de spaghetti ging en ik toch maar voor de club sandwich met patat. Heerlijk gegeten en mooi naar de golven gekeken, die echt minstens 10 meter hoog zijn. Vandaar dat je hier eigenlijk ook niet mag zwemmen en dus alleen maar kan bakken in de bloedhete zon!! Na het eten weer rustig terug gewandeld, in de hangmat gelegen en maar op tijd naar bed gegaan.

Donderdag ochtend om 9 uur weer het bed uit voor de 2d bak & braad sessie. Wij hopen op een lekker ontbijt, maar rond 9 uur slaapt bijna het hele hostel nog en opa, die er ook woont ( ook uit italie!) die lulde iets vaag dat het ontbijt nog gekocht moest worden. Wij dus eerst maar in de zon en vervolgens toch nog ons ontbijtje gekregen. Komt er een leuke man bij ons zitten, een spanjaard die in mexico-city woont! Leuk spaans mee gekletst ( oefenen we dat ook weer eens) en mee ontbeten. daarna weer de hele dag liggen bakken en de naakte mensen liepen maar voorbij... dit kon maar 1 ding betekenen, wat zij kunnen mogen wij dan ook!! Maarja wij zijn 2 onzekere meisjes uit holland die niet zomaar uit de kleren gaan, dus het bikini-broekje maar aangehouden. aan het eind van de middag weer lekker in de hangmat en opa + de spanjool kwamen ons vergezellen. Nou opa houdt erg van bier, dus die drinkt hij dan ook bijna om het uur de hel dag door en de verhalen over zijn exvriendin uit amsterdam kwamen gezellig uit zijn mond! De spanjool: Alvaro moest er wel om lachen en wij dus het hele liefdes leven van opa aangehoord. Toen was het toch echt tijd om weer te eten, maar waarempel de mannen nodigen zichzelf gewoon uit om met ons mee te gaan! Nou daar zitten wij dan weer met een vent van minstens 40 en een opa van minstens 60! Toch dikke pret tijdens het eten, opa last van zijn kies en dus mqaar weer een biertje. Sab en ik aan een gigantische vis en Alvaro nam lekker octopus, samen lekkere mango sap en maar luisteren naar de verjhalen van opa. Die gingen van kwaad tot erger... Er is een heeel blank meisje in het hostel,komt uit finland en opa ging haar de hele tijd na doen, dat ze een geest was, dat ze savonds altijd met 2 mannen weg ging en de hele dag in haar kamer bleef en elke middag om 4 uur pas ging ontbijten, haar vriend haar had verlaten, omdat ze sexte ( opa vertelde het als openen, waardoor wij het al niet begrepen, totdat hij zijn benen wagenwijd open deed, toen begon het duidelijk te wordenm) als een dode en wat al niet meer! Nou opa die dat na deed, dat was natuurlijk weer lachen, gieren en brullen!! Toen zag ik ineens wat bewegen, fototoestel in de aanslag en klikken maar!! Iedereen dacht dat het een schildpad was, maar ondertussen was het een doodnormale pad ( dan alleen wel 3 x zo groot als in nederland, dus weer leuk vor onze dieren collectie) Na het eten, op naar het hostel en inmiddels weten sab en ik dat hier in Zipolite de enige plek in heeel mexico is, waar je naakt op het strand mag lopen, dit is ´pure vrijheid!!
In het hostel lekker liggen uitbuiken in de hangmat en er kwam een nieuw stel. Dit keer wel van mexicaanse bodem, namelijk uit Merida!!

Vrjidag met zijn allen ontbeten, even gekletst en weer de hele dag op he strand liggen bakken, even kort in zee geweest, onze huid lekker met zand gescrubd en we werden alweer bijna vergezeld door naakte mannen die met ons wel een biertje wilden drinken!! HEllupp... Tussen de middag met het mexicaanse meisje gekletst, die hele mooie armbandjes maakt en die verkoopt, om daar vervolgens van te kunnen reizen en leven. Wij maar eerlijk zeggen dat we het heel mooi vinden, maar niks willen en kunnen kopen, aangezien ons geld ook al bijna op is en we weer eens niet kunnen pinnen. Ze begrijpt het allemaal en wij vinden haar ontzettend tof ( komt ook niet vaak voor, de meeste meisjes die we tegen komen tijdens het reizen zjin een beetje vervelend) Nog even een babbeltj met opa en daarna zit ik in een gesprek over drugs in nederland met de spanjool. Nou ik kan me aardig redden in het spaans, maar een heel gesprek voeren is toch nog lastig. Links in de hoek zag ik inmiddels de 2 mexicanen + 3 fransen alweer gigantische joints opsteken en ook dat kan hier dus blijkbaar prima, kortom lang leve de pure, vrije wereld! Deze laatste nacht hadden wij het geluk dat we in dezelfde kamer mochten blijven slapen, maar dan veel goedkoper omdat de eigenaar geen zin had om van kamers te wisselen. Savonds maar gedag gezegd van iedereen, nog een heel mooi schelpje gekregen van het meisje ( wij dachten dat we er alweer voor moesten betalen, maar dit meisje was gewoon ontzettend aardig!!) Lekker naar bed en slapen, althans dat wilden we, maar door de herrie van de discotheek, die 1 straat verderop was, werd hem dat niet echt.

Zaterdagochtend wij vroeg op, tas ingepakt en beneden de eigenaar wakker gemaakt voor ons ontbijt. Lekker voor de laatste keer ontbeten en beseften we ons weer wat voor een geweldige plek dit toch was. Wij weer met de collectivo naar het busstation, bus naar Oaxaca. Dit was helaas geen directe bus, waardoor we pas rond 5 uur in Oaxaca waren. Grote stad en wij dus met tas en al langs de weg gaan staan om een buis aan te houden naar het centrum. Na een paar eikels die niet wilden stoppen toch gelukt en vervolgens werden we maar weer ergens gedropt. Al gauw waren we bij het park in het centrum.Ik snel gepind, en weer verder op zoek anar een hotel. 2 die in onze lonely planet goed stonden aangeschreven, bleken al niet meer te bestaan en zo zitten wij nu in een leuk hotel (met een hoop honden ), met 2 duitse meisjes op een kamer. Savonds weer eten gezocht, wat allemaal weer veel te duur was en dus ik aan de salade en sabine aan een traditionele maaltijd, wat nergens naar smaakte. Daarna ons zelf maar getrakteerd op een overheerlijke capuchino + chocolade taart!! Vervolgens lekker wezen slapen in het hostel en dankzij de duitse meisjes weten we een leuk hostel in Mexico-city en blijkt het helemaal niet zo gevaarlijk te zijn! Vandaag lekker de stad rond gelopen, boodschappen gedaan op de markt ( vanavond weer lekker zelf koken) hoop kerken bezocht, leuke winkeltjes af gegaan en lekker in het park gezeten. Helaas nog geen leuke kado´s voor jullie gezien, dus reken daar dan ook maar niet meer op... haha

Morgen nog een hele volle dag hier in Oaxaca, wat echt een prachtige stad is! daarna gaan we met de nacht bus naar Puerto escondido, om daar over te stappen en met de bus naar Acapulco te gaan! Hier een paar dagen lekker niks doen aan het strand en hopelijk nog een beetje feesten, aangezien we al zooo veel cultuur hebben gezien! Daarna onze laatste avontuur: Mexico-city. Maar liefts 2 nachten willen we hier blijven, maar onze grote vriend octavio zit al met smart op ons te wacthen om mexico-city te laten zien, dus gaat helemaal goed komen. Kortom nog ongeveer 2 weken en ik ben weer thuis!!

Is het weer daar nog steeds goed? en met jullie allemaal ook alles goed? Succes voor degenen die examens, tentamens of wat dan ook hebben en tot snel!