elises.reismee.nl

Guatemala week 3

Inmiddels alweer begonnen aan mijn laatste week op het project en dus jullie nog even vertellen over mijn 3de week hier in Guatemala.

Na de maandagnacht voelde ik mij dinsdag weer enigszins een beetje beter en ben dus maar weer aan het werk gedaan. Smorgens was dat nog vrij lastig, om met een half bonkend hoofd geduld op te brengen voor alle kindjes die heen en weer rennen, elkaar meppen, janken en vervolgens weer getroost moeten worden, maar okee de dag heb ik overleefd. Tijdens onze dagelijkse wandeling naar El Campo, lagen er gewoon 2 dode honden langs de weg weg te rotten. Echt te ranzig en zielig voor woorden en die arme kinderen van 3 jaar moeten dat elke dag maar aanzien. Ook kom ik elke dag langs een groep zwervers/dronkenlappen/verslaafden die met zijn allen leven van een bult afval en af en toe ook best angstaanjagend zijn!! Maargoed gelukkig worden we elke dag over de straat begeleid door onze aardige en betrouwbare Julio.
Smiddags hadden we een soort curcus in het hoofdgebouw van het project. Dit was ontzettend grappig, omdat we echt de meest kinderachtige dingen moesten doen ( met een ballon tussen elkaars rug de estafette doen bijvoorbeeld.) Ook werd ons uitgelegd hoe makkelijk je van afval leuke dingen kunt knutselen en hoe belangrijk het is de fantasie van het kind te laten spelen en dus niet zeggen dat het bijvoorbeeld fout is als een kind een paarse koe maakt. Kortom weer veel geleerd. Dinsdag tijdens de terug rit in de bus werd mij ook ineens duidelijk dat ik mijn leuke new-yorkse toneelvriend waarschijnlijk nooit meer zou zien.... Met een hasta nunca ( tot nooit) verliet hij de bus. ( hij gaat 2 dagen met zijn moeder en broertje reizen en zijn ex-vriendin komt deze week hierheen om samen met hem te reizen.) Nou, wat is het toch fijn om vrienden te maken als ze al zo snel er weer vandoor gaan.
Dinsdag avond had ik alweer zin om op stap te gaan, maar aangezien het hele huis zo´n beetje moe was en had besloten om niet op stap te gaan, maar een film te gaan kijken leek dat ons ook het beste idee ( alweer een verhaal gehoord over een overval met pistool en al, toch merk ik er zelf echt niks van, maar hebben Sab en ik maar wel besloten alleen nog met een groep naar huis te gaan, of een tuuc-tuuc te nemen.) Helaas was de film niet gelukt, aangezien onze gastmoeder geen dvd-speler meer had en de mensen van de bioscoop onze film niet konden en wilden draaien. Uiteindelijk ergens maar brownies gegeten, omdat dit ook de laatste avond was van onze huisgenoot Gail ( U.S.) en daarna maar lekker wezen slapen.

Woensdag weer naar het project, met als hoogtepunt van de dag weer het wassen van de kinderen! Deze dag ook maar even wat foto´s gemaakt, aangezien ik ook deze kinderen alweer bijna mee naar huis zou willen nemen. Vandaag heb ik ook voor het eerst een rat gezien in ons gebouw! Nou en dat zijn niet zomaar ratten, dat zijn bijna katten!! Zo groot als ze zijn. Ook heb ik ontdekt dat ik een speciuale gave heb, want elke keer als ik een kind in me handen houd en ook maar een beetje heen en weer wieg vallen ze al in slaap. Ook vandaag weer alle hoofden ontvlooid, poepspetters in het rond zien gaan, huilende kinderen getroost, weer 100 keer gezegd en uitgelegd dat ze niet mogen slaan, maar ook ontzettend veel lieve en lachende gezichten gezien. Woensdag avond was het voor Sab en mij maar weer eens tijd om vroeg te gaan slapen, totdat onze leuke huismoeder vertelde dat wij een werkende TV op onze kamer hadden. Wij dus maar even zappen en kwamen toen plots in een dikke thriller terecht, met als onderwerp een psychopatisch vriendje.... Goh lekker onderwerp als je bedenkt dat ik ook zo´n soort Guatemalteek achter me aan heb.

Donderdag alweer onze laatste dag van deze week op het project. Mijn lerares vond het jammer dat ik vrijdag niet kwam werken, maar geloof me na 4 dagen van bijna 6 tot 6 aan het werk zijn ben je echt wel toe aan een lang weekend!! Dus deze dag nog even alles op alles gezet en zelfs privé voetbaltraining gegeven aan een kereltje van 3 jaar. Hij werd als enigste pas later door zijn moeder opgehaald, dus ik dacht laat ik hier eens een nieuwe frank de boer van maken! Nou met zijn schoptechnieken ging het redelijk, alleen de kopballen willen nog niet echt lukken. Donderdag middag thuis aan gekomen ging ik mijn portemonnee eens even voor de grap inspecteren en kwam ik erachter dat er ineens 30 dollar mistte.... Ik overal zoeken en Sabine vragen, die daarop ook haar portemonnee te voorschijn haalt en 20 dollar mist. Wij snappen er niks van, dit kan toch niet?? dit zal toch niet?? Maar wij gebruiken die dollars echt nergens voor, dus tsja het moet wel dat er in onze kamer is rondgesnuffelt en dat iemand zijn handjes niet thuis kon laten. MAAR WIE?? Wij met ons probleem naar onze gastmoeder, die helemaal geschokt is en het zelf ook niet snapt, maarja onze toillet was stuk en onze gastmoeder had de sleutel én er is een kerel in onze kamer geweest die onze toillet heeft gemaakt. Dus onze gastmoeder vertelde dat het haar verantwoordelijkheid was en dat zij dus alles terug zou betalen, mocht de dader niet gevonden worden, maar we moesten ook weten dat dat voor haar veel geld was en dat we het geheim moesten houden, enz enz. Kortom weer lekker drama in het huis! Nou wij toch maar weer op stap, maar toch een beetje vreemd gevoel dat iemand dus zomaar in mijn tas en portomonnee heeft zitten snuffelen!
Het uitgaan daarintegen was weer super gezellig! Sab en ik weer lekker aan de goedkope cuba libres ( Cola + rum) maargoed omdat ze zo goedkoop zijn heb je bijna geen alcohol en merk je er dus ook geen reet van, totdat we een echte bestelde, omdat de lady´s night afgelopen was en toen viel die toch wel wat zwaarder. Deze avond gezellig met onze deense mike doorgebracht en een vriend van hem: Ravy, ook uit New-york en je gelooft het of niet hij werkt voor de TV !!! Ik meteen mijn hele actie plan maar op tafel gegooid en wie weet kan ik via hem aan een leuke comercial komen. Maargoed toen moest ik eerst wel wat van mijn toneelkunsten laten zien, nou in een overvol café gaat dat natuurlijk niet echt lukken. Ook kwam ik mijn leuke guatemalteekse stalker weer tegen die het tijd vond voor een date! Nou dat dacht ik dus maar even niet en heb me er weer onderuit geluld en gezegd dat ik het te druk heb. Nou dan komt er een heel verhaal dat hij naar nederland gaat en dat we daar misschien kunnen afspreken en dat hij dan een huis voor mij heeft in Amsterdam, met alles er op en er aan. En als klap op de vuurpijl verteld hij doodleuk dat hij het weekend naar Monterrico gaat, toevallig dezelfde plek als waar Sab en ik ook heen zouden. Nou ik geloof er alweer geen reet van en ga snel weer veilig bij de andere mannen en sabine staan. Aan het eind van de avond nog bij Ravy thuis bananenbrood gehaald ( dat is zoooo lekker!!) En uiteindelijk maar lekker gaan slapen. Vrijdag werd Sab helaas wakker met een lichte kater, terwijl ik me echt nog nooit zo springlevend heb gevoeld. Vandaag de dag onze trip naar Monterrico geregeld, naar de Guatemalteekse markt geweest, geld gefixt, foto´s gemaakt en een beetje rondgekeken in Antigua en om 3 uur de trip naar het kruis gemaakt. Deze tour is geheel gratis en dat terwijl er 2 agenten mee gaan en er ook nog eens 2 zwaar gewapende kerels tijdens de tour staan te wachten, dit allemaal omdat het gevaarlijk zou zijn. Nou of het ligt aan mij, dat ik het gevaar niet zie, of niet wil zien.... maar volgens mij valt het allemaal wel mee. Hoe dan ook uiteindelijk na een korte, maar heftige klim de top bereikt waar een prachtig uitzicht over Antigua te zien is. Helaas voor de foto´s was het toch te bewolkt om de mooie vulkaan achter Antigua te zien.
Daarna nog maar even een heerlijk bananenbrood gekocht, voor onze weekendtrip en savonds beetje tv gekeken en vroeg wezen slapen.

Zaterdag was het dan zover, er stond weer een trip voor de boeg. Wij netjes om 8 uur buiten staan wachten voor onze shuttle, komt dat stomme ding om 9 uur nog eens aanzetten. ( het hele huisraad ging al bijna op de scooter naar de travel agency om te klagen, toen ze de telefoon niet opnamen.) En jaa raad eens wie er breed glimlachend in die shuttle zat..... Mijn leuke guatemalteekse stalker!!! Met een vrolijke goeiemorgen ( jaa hij heeft nog wat geleerd van zijn nederlandse vriend) en een : Do you believe me now?! Gingen we dan op pad. Nou jullie begrijpen dat bij Sabine en mij de lachstuipen weer omhoog kwamen, helemaal omdat hij 2 hele apparte vrienden bij zich had ( 1 was volgens mij de jongen uit amsterdam) en hij dolenthausiast was dat hij dit weekend ´samen´ met mij kon doorbrengen. Toen we dan ook eindelijk na een prachtige rit ( met wiebelende pond over een raar kanaal en al) aankwamen was de vraag ook: Do you want to sleep with me tonight ?? OKeeee wie denk jij wel niet dat je bent, en wie denk je wel niet dat ik ben!!! Nee dus, wij fixen ons eigen hotel wel. Hierop vertelde hij ons als een echte tourguide waar het strand was en wat nog meer een leuk hotel was, maar dat hadden wij natuurlijk met onze lonely planet allang gevonden! THANX MAN!! Wij dus maar naar ons hotel en gelukkig was er nog een goedkope kamer vrij. En weer kwam de guatemalteek langs, omdat hij zogenaamd op zoek was naar vrienden.... Sab en ik de boel maar even verkennen maar toen kreeg sab ontzettende hoofdpijn en zijn we maar naar onze kamer vertrokken. De hoofdpijn van Sabine ging helaas maar niet over en zo kwam het dat ik in mijn eentje op pad ging om de boel te verkennen. Nou 100 hola-roepende-mannen en 1iutnodiging voor een houseparty later maar weer terug gekeerd en Sab wakker gemaakt voor een hapje. Nou dat hapje was meer dan lekker, voor weinig geld dus dat kwam weer goed uit. Toen voelde Sabine zich enigszins iets beter dus wij maar weer even de straat op, die vol zat met guatemalteken en dronken cowboys!!! Helaas zat een avondje stappen er niet in ( sab was echt ziek en in mijn eentje durfde ik niet zo goed)
Zondag dus maar sabine de hele dag in bed laten liggen en mezelf vermaakt bij het zwembad en het strand. Het was helaas zoooo heet dat ik zweette als een otter en dat ik binnen een half uur alweer bijna verbrand was. Toen de terug reis maar gaan regelen, aangezien Sabine er niet beter van werd en ook in de kamer bloedheet was. ( we sliepen weer op stenen bedden, met té dunnen matrasjes en een rieten-palmen dak, maar het was weer geweldig!) De terug reis was verder prima en savonds maar eindelijk ons lekkere tonijnhapje gegeten waar we zo naar verlangden ( inmiddels met wat buikkrampen en wc-beurten later is het er allang weer uit, maargoed....) Thuis aangekomen werd ik alweer uitgenodigd om een film te gaan kijken met de andere huisbewoners, wat uiteindelijk eindigde in een lekker italiaans restaurant, wat overigens ook erg gezellig was. Mike en charlotte hadden dit weekend de grootste vulkaan beklimd, dus die waren zo dood als het maar kon en ook Sabine ligt tot heden aan toe nog steeds ziek in bed ( ze heeft ongeveer hetzelfde als wat ik had en het gaat gelukkig al iets beter!)

Vandaag dus alleen naar het project geweest, maar zo wel weer een leuk noors meisje leren kennen en me weer eens verdiept in de andere mensen van het project. Vooral onze andere coördinator: Kevin is echt een leuke vent, met goede grappen. Deze week zitten we namelijk opgescheept met een groep canadezen die niet normaal engels praten en ook geen spaans kunnen, dus dat wordt nog wat!! Verder heeft het vandaga ontzettend geonweerd, geregend en is het dus kortom gewoon kut weer!! Ja, jullie lezen het goed ik zit vandaag dus ook in het pokkeweer!!

Dit weekend vertrekken Sab en ik richting Panachel, om vanuit daar naar Lago de atitlan te gaan, chichicastenango en misschien Nebaj.
Vervolgens gaan we weer terug naar Guatemala-city, om vanuit daar naar Rio dulce te vertrekken en Livingston. Na daar een tijdje hebben rondgekeken vertrekken we verder naar Flores en natuurlijk Tikal en daarna gaan we alweer door naar Mexico.... Kortom ons echte reizen begint vanaf dit weekend, maar eerst deze week nog maar eens afmaken. Ik zal proberen om ook tijdens mijn reizen jullie op de hoogte te houden, maar of dat lukt..... dat zien jullie dan wel weer!
Heel veel succes met alles en tot mails!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active