elises.reismee.nl

week 4 & deel 2

Natuurlijk ook afgelopen week een hoop mee gemaakt.....

Maandag weer gezellig met de hele familie van Tere naar het carnaval geweest, weer iedereen helemaal uit hun bol, leuke mexicaanse contacten en natuurlijk weer een hoop te zien!!

Dinsdag moe van alle carnaval toch maar weer naar school. Eiegenlijk zouden we smiddags ook les hebben, maar onze toffe lerares Lourdes heeft ons mee de school uitgesmokkeld Dus wéér Carnaval. Helaas waren er op de Paseo Montejo maar liefst 600.000 mensen, waardoor we weinig hebben gezien.... Savonds vonden Sabine en ik het wel tijd voor een mexicaanse film, oftewel veel geschiet en actie. We waren een beetje bang voor de reactie van Anhelina ( is nogal katholiek ) maar ze heeft de avond van haar leven gehad!! En maar lachen als er weer iemand werd doodgeschoten! De film heet once upon a time in Mexico, voor de mensen die hem willen zien of gezien hebben, maar... denk vooral NIET dat Mexico echt zo is.... Het is hier vredig, liefdevol en prachtig!! Sabine had vandaag ook het buikvirus te pakken. Heftige krampen, waardoor het al weer snel een poep& plas vehaal werd en Terre de hele apotheek had leeg gehaald. ( ze is toch af en toe wel heel lief )

Woensdag weer smorgens school, waar we zijn begonnen met een andere mexicaanse film kijken, dit keer zonder ondertiteling waardoor ik er echt niks van snap! Fijn dat onze lerares alles rustig uitlegt ( weliswaar in het spaans, maar dat rappe tempo van die mexicanen is moeilijk bij te houden!) Smiddags met de andere klas naar het MACAY museum geweest. Dit is een kunstmuseum, met werkelijk alle stromingen die er zo´n beetje bestaan. Jammer dat ik alle vervalsingen van Michelangelo al in het echt heb gezien. Smiddags zijn Sabine en ik naar het winkelcentrum geweest, om uiteindelijk maar toch onze chocoladetaart te halen Zodra wij onze heerlijke taart op hadden dachten we weer leuk naar huis te gaan, maar nee hoor.... ONTZETTEND veel en harde regen kwam uit de donkere luchten!! Je begrijpt, een hollandse meid als ik is niet bang voor een beetje regen, dus gingen wij als echte bikkels door de stromende regen naar huis.... Ik als een klein kind nog even extra in alle gigantische plassen gesprongen ( ze hebben hier geen goede afvoerputten ) en het was weer een hilarische dag, zoals bijna altijd het geval is.

Donderdagochtend moesten we om kwart over 8 smorgens al op school zijn, want we zouden een kijkje gaan nemen in ons project. Sabine en ik toch beetje zenuwachtig, aangezien ons spaans nog niet zijn allerhoogste niveau berijkt heeft. We kwamen daar, allemaal jongetjes in vieze kleren, troep op de grond, geen klaslokaal, dozen overal, kleren overal, oftewel álles, behalve orde en reinheid... Sabine en ik waren echt waar in SHOCK!! Daarna moesten we vrolijk en wel weer naar school, terwijl ik maar in mijn hoofd zat te bedenken hóe ik in godsnaam die kinderen kan gaan helpen!! Smiddags was de schok enigszins verdwenen en zijn we gezellig met Geert naar Dzibilchaltún geweest. ( dit hoorde bij een excursie van school) Wij bij een vrouw in de auto, die we niet kenden, maar het was via school dus te vertrouwen! Veel maya-tempels bekeken en het museum. ( hoe meer ik er vanaf weet hoe leuker het ook wordt! ) Maar ook vandaag ineens vette regen en onweer.... Wij hebben net alle goden van Mexico geleerd en hebben CHAAC ( god van de regen ) gesmeekt om op te houden, wat helaas niet heeft gewerkt. Wij maar schuilen in 1 van de tempels en samen met de leuke grappen van Geert werd het toch wel weer een dolle boel!! Nog even de cenote bekeken, maar toen ook maar terug gegaan aangezien het regenen ook niet op zou houden. Weer in de hal aangekomen kwamen 2 mannen van rond de 40 even een leuk babbeltje met ons maken, 1 van die mannen ging ons maya-woorden leren ( alsof het spaans nog niet moeilijk genoeg is, maar aangezien wij trots vertellen dat we 4 talen spreken kan dit er vast ook wel bij.) En ja daar kwam weer het beroemde visitekaartje aan. Wij maar vrolijk mee babbelen en vrindelijk knikken in de hoop dat ze niet té enthausiast zouden worden. Uiteindelijk weer in de auto naar Merida, waar we samen met Geert nog even het centrum in zijn geweest om cadeautjes te kopen voor onze leraressen en op te drogen in een leuk cafeetje. Maar aangezien ik aan bezuiniging doe, wisten wij natuurlijk geen leuk café... Ik dacht ik vraag het gewoon aan de eerste de beste persoon en ja hoor dat was gelijk raak!! Deze vriendelijke man bracht ons naar een leuk italiaans restaurant, waar ik eindelijk weer eens kon genieten van een lekker kopje capuchino Het was er zelfs zó gezellig dat ik alweer zat te denken om er een leuk bijbaantje te nemen. ( ik weet alleen niet of dat hier zo makkelijk gaat ) Daarna nog even rondgelopen, wat zorgde voor nog meer aanspraak. Veel mannen die ons wat aan wilden smeren, of ons de weg naar hun winkel wilden wijzen. Maar ook een echte Maya-man met hangmat en al... die ons vertelde dat hij vrienden in Holland had!! Ook hij probeerde ons een hangmat aan te smeren, door te vertellen dat je met een hangmat overal kan slapen....( ook hij deed dat, wanneer hij ruzie had met zijn vrouw ) Opzich geen gek idee, voor een vent van 45... maar of sabine en ik ook zo wild zijn? Wie weet over een poosje.....

Vrijdag was dan onze laatste schooldag en tot onze grootte verbazing stond daar ineens een groep van 30 ( ¡¡ jonge !!) studenten, maar wederom uit Amerika dus die hebben we maar een beetje links laten liggen. In de klas de film uitgekeken, de cadeautjes gegeven en natuurlijk weer heeeerlijk taart gegeten!! Smiddags kregen we nog een keer dansles. Dit keer met onze grote vriendin (NOT) uit Amerika: Julianna. Ze is nog steeds super irritant, maar het zorgde ook wel weer voor grappige momenten, zodat Sabine en ik onze buikspieren ff konden trainen ( alsof ik dat hier nog niet genoeg doe....) Smiddags zijn Sab en ik weer naar het centrum gegaan, om een cadeautje voor onze huismus ( Anhelina ) te kopen, aangezien ze zaterdag jarig was en kaartjes voor holland!! Weer een vent die ons aansprak, maar dit keer was het gelukkig een leuke vlotte jongen! ALEJANDRO, werkt voor 1 of ander touristenbureau daar en sprak ons aan met de woorden: are you looking for stamps ?? Wij dachten: huh? hoe kan hij dat nou weten?? Nou wij even praten, waarop hij zei: jullie komen uit Holland en jij ( sabine) doet aan Basketbal!! Whaaaa hij is panamoraal begaafd ( ofzoiets). Nou het was in ieder geval heel appart, omdat wij echt geen woord nog hadden gezegd. Uiteindelijk hadden we toch maar mooi onze postzegels!

Zaterdag was het weer tijd voor een dagje strand! Jammer dat het harder waaide dan de vorige keer, maar mijn bruiningskeur wordt er niet minder van ( jemig wat een felle zon! ) Ook op het strand weer veel verkopers, die wel zin hebben in een praatje, maar wij hebben liever RUST!! ( haha we lijken af en toe echt net Oma´s, met onze rust....) Aangezien het vrij hard waaide zijn we maar even het dorpje ingeweest, wat echt ontzettend mooi is! Je ziet hier nog het echte Mexicaanse straat leven. Thuis aangekomen troffen we de jarige Anhelina helemaal alleen thuis aan, gelukkig hadden we een mooie bos ( echte!! aangezien ze hier veel aan nep doen) bloemen gekocht en was ze alweer helemaal blij. Rest van de dag gegeten, geslapen, gedoucht om savonds weer de hele familie te ontvangen en gezellig spaans te praten. Natuurlijk ontbrak ook hier de overheerlijke chocolade taart niet!! Uiteindelijk zijn we naar onze kamer gesneaked, om ons op te tutten voor het MAMBO-CAFÉ! We zijn nog niet 5 minuten binnen of Sabine zag al weer een leuke match met 2 kerels... Korte beschrijving : 1 lang en blank, á la Sabine. De ander kort en donker, á la Elise. Waarschijnlijk dachten zij precies hetzelfde want ze kwamen gezellig bij ons zitten. En zo hadden Sabine en ik de hele avond gezelschap van 2 Amerikanen!! Ja ja je leest het goed, hetgeen waar wij zo´n hekel aan hadden zaten bij ons aan tafel....En er vloeide nogal wat bier kan ik je zeggen. Sabine en ik hielde ons daarom maar rustig want ze vonden al meteen álles leuk wat wij zeiden, of deden. Vooral de : OOH YOUR SMILE IS SOOOO NICE!! was eigenlijk al weer iets te veel, voor mijn hollandse nuchterheid. Toch hebben we dit keer maar een vervolgafspraak gemaakt, aangezien we toch ergens nieuwe vrienden/contacten vandaag moeten halen. Vandaar dat sabine en ik vandaag de dag een date hebben !! ( wordt vervolgd ) Ook had Sabine met haar lengte een basketbalteam uit Mexico te pakken, die mij aan een baan konden helpen in Playa del carmen en ons uitnodigden voor een afterparty!! Aangezien Sabine en ik natuurlijk hele verstandige meiden zijn, hebben we de afterparty laten schieten, maar toch stiekem wel mijn email gegeven voor het geval hij echt een baan in Playa del carmen heeft..... Ook kwamen we nog een oude bekende tegen ( ik liep hem al weer straaal voorbij, waardoor hij een beetje beledigd was) CECAR. Ook daar maar even mee gesproken om mijn spaans een beetje op te peppen en alweer een belofte gemaakt om met hem te dansen de volgende keer. ( Hoe kom ik daar nou weer vanaf?? )

Zondag was ons uitslaapdagje + wasdagje! Ook Anhelina had weer een feestje, wat zorgde voor een gezellig kippenhok beneden! Jammer dat Anhelina de helft van de tijd in de keuken stond en Tere als queen aan tafel zat te kletsen. Vandaar dat Sabine en ik maar de mouwen hebben opgestroopt en een handje hebben geholpen. Smiddags maar even de route voor ons project afgelegd, aangezien wij er wel van houden om goed voorbereid te zijn. Nou... wij 2 blanke meisjes lopen samen in een achterbuurt van Mexico, gefluit, getoeter, geroep... maar waar ik nog wel het meest van ben geflipt is de eerste heuze VOGELSPIN!!!! Dood, dat wel en ook klein....Maar mijn god, wat moet er dan nog allemaal komen???? Gelukkig was de weg verder makkelijk te vinden en hebben we het allemaal overleefd. Thuis ons tegoed gedaan aan de pot Nutella + crackers waar we een week naar op zoek zijn geweest. ( denk nu trouwens niet dat ik een obsessie oor chocola heb, maar ik krijg hier verder niks lekkers!!)

Vandaag was mijn eerste dag in het project. Ik zag er tegen op, omdat ik veel armoede had verwacht. Dat is ook zo, maar ze hebben toch echt wel leerboeken, kleren, potloden en dat soort dingen. Waar ik mij meer zorgen om maak is dat sommige jongens in het project geestelijk niet helemaal functioneren, hetzij door problemen thuis, of vroeger, hetzij door andere dingen. Het frustrerende is dat ik met mijn middelmatige spaans hier dus eigenlijk niet kán doen, wat ik zou wíllen doen!! Ik heb me er inmiddels al wel half bij neergelegd en heb maar flink gevoetbalt en gebasketbalt, wat ook echt super leuk was! Het huiswerk stelt niet veel voor, dus ook dat even met ze gedaan. Het grootte probleem is, is dat er ook een groep van 15 Amerikanen ineens in dit project zit. Dit zorgt ervoor dat Sabine en ik ons alweer overbodig voelen. Ze hebben al een budget om van alles voor die kinderen te gaan kopen, met hun naar de dierentuin te gaan ( dat was ons idee !) enz enz. Maargoed ze blijven maar een week. In die tijd zal ik mijn best gaan doen om die kinderen het 1 en ander bij te brengen. Het wordt zeker niet makkelijk, maar ik zal mijn uiterste best gaan doen!!
Wie weet zijn er daar in holland nog mensen met tips? haha alles is welkom!!
Nu is de tijd alweer om, dus wens ik jullie weer alle succes toe die jullie nodig hebben en een dikke zoen, vanuit Mexico

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active